Wewnątrz butelki znajduje się miniaturowa kompozycja rzeźbiarska wykonana z drewna pomalowanego na kolor czerwony, niebieski i biały. Butelka o przekroju prostokątnym z grubego szkła posiada krótką szyjkę zamkniętą drewnianym korkiem z poprzecznym klinem na końcu czopa. Na dnie butelki umieszczono podstawę, do której przymocowano krzyż z figurką Chrystusa.
Ukrzyżowanego opłakuje Matka Boska, która znajduje się z lewej strony, na głowie ma niebieski welon. Z drugiej strony stoi św. Jan Ewangelista, za krzyżem zaś klęczy św. Maria Magdalena. Wszystkie postacie wyciągają przed siebie ręce w geście lamentu. Chrystus w koronie cierniowej przechyla głowę na prawe ramię, jego biodra okrywa perizonium. Rany na dłoniach i przebitym boku zaznaczono czerwonym kolorem. Do krzyża przymocowano tabliczkę z napisem INRI. Z przodu stoją dwie świece i dwie smukłe kolumny zwieńczone girlandą wygiętą w łuk, wykonaną ze strzępionych nici. Z tyłu znajdują się dwa drzewka przypominające wielkanocne palmy.
W kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie znajduje się kilkanaście podobnych butelek z Pasyjkami. Ich autorami byli wiejscy i małomiasteczkowi rzemieślnicy. Wśród eksponatów z tego zbioru posiadamy również Męki Pańskie wykonane przez żołnierzy z pierwszej wojny światowej – Ivana Sasjenczina i Michała Čičkę – podczas pobytu w szpitalach.
Butelki zwane dawniej flaszkami, z umieszczonym wewnątrz wyobrażeniem Chrystusa na krzyżu, były w XIX wieku popularnymi dewocjonaliami odpustowymi. Wystawiane na straganach wzbudzały zaciekawienie. Z pewnością każdemu nasuwało się pytanie, jak udało się umieścić złożoną kompozycję w środku butelki, przepychając poszczególne elementy przez wąską szyjkę. Zapewne z niedowierzaniem oglądano ją z każdej strony, aby znaleźć ślady nacięć na szkle.
Czy ktoś z Państwa posiada podobną Mękę Pańską w butelce? Jeśli tak, to czy zachowały się przekazy rodzinne mówiące o sekretach warsztatu wykonawcy? Bylibyśmy ciekawi tych informacji – zachęcamy do napisania listu do Muzeum (e-mail: graff@etnomuzeum.eu).
Opracował Grzegorz Graff
Ukrzyżowanego opłakuje Matka Boska, która znajduje się z lewej strony, na głowie ma niebieski welon. Z drugiej strony stoi św. Jan Ewangelista, za krzyżem zaś klęczy św. Maria Magdalena. Wszystkie postacie wyciągają przed siebie ręce w geście lamentu. Chrystus w koronie cierniowej przechyla głowę na prawe ramię, jego biodra okrywa perizonium. Rany na dłoniach i przebitym boku zaznaczono czerwonym kolorem. Do krzyża przymocowano tabliczkę z napisem INRI. Z przodu stoją dwie świece i dwie smukłe kolumny zwieńczone girlandą wygiętą w łuk, wykonaną ze strzępionych nici. Z tyłu znajdują się dwa drzewka przypominające wielkanocne palmy.
W kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie znajduje się kilkanaście podobnych butelek z Pasyjkami. Ich autorami byli wiejscy i małomiasteczkowi rzemieślnicy. Wśród eksponatów z tego zbioru posiadamy również Męki Pańskie wykonane przez żołnierzy z pierwszej wojny światowej – Ivana Sasjenczina i Michała Čičkę – podczas pobytu w szpitalach.
Butelki zwane dawniej flaszkami, z umieszczonym wewnątrz wyobrażeniem Chrystusa na krzyżu, były w XIX wieku popularnymi dewocjonaliami odpustowymi. Wystawiane na straganach wzbudzały zaciekawienie. Z pewnością każdemu nasuwało się pytanie, jak udało się umieścić złożoną kompozycję w środku butelki, przepychając poszczególne elementy przez wąską szyjkę. Zapewne z niedowierzaniem oglądano ją z każdej strony, aby znaleźć ślady nacięć na szkle.
Czy ktoś z Państwa posiada podobną Mękę Pańską w butelce? Jeśli tak, to czy zachowały się przekazy rodzinne mówiące o sekretach warsztatu wykonawcy? Bylibyśmy ciekawi tych informacji – zachęcamy do napisania listu do Muzeum (e-mail: graff@etnomuzeum.eu).
Opracował Grzegorz Graff