Kain zabija Abla

Zdjęcie płaskorzeźby Zdjęcie płaskorzeźby
Płaskorzeźba przedstawia scenę nawiązującą do biblijnej opowieści o Kainie i Ablu (Księga Rodzaju 4.8). W środku kompozycji pod drzewem widzimy Kaina we fioletowej szacie, który rani nożem Abla w białej zakrwawionej sukni. Zaskoczony napaścią brata Abel upuścił laskę i próbuje bronić się ręką przed ciosami. Po bokach całopalne ofiary złożone Bogu. Z prawej dar Abla, owca płonąca w ognisku, a z lewej dar Kaina, także owca (sic!). Nad błękitnym słupem dymu unoszącym się wysoko w niebo po stronie Abla, ukazuje się Bóg, dając tym znak, że przyjął jego ofiarę. Nad darem Kaina unoszą się mniejsze kłęby dymu, a w górze wyłania się Szatan. Nie ma wątpliwości, że ta ofiara nie została przyjęta przez Boga. Autor jakby sugeruje nam, że być może od początku nie była przeznaczona dla Stwórcy. Po lewej stronie obrazu mamy ciemną przestrzeń zła: Kaina-zabójcę i diabła. Po prawej, wyraźnie jaśniejszej, mamy dobro, które stało się ofiarą zła. Wzniesione ręce błogosławiącego Boga można odczytać jako gest przerażenia.  

Autor płaskorzeźby Stanisław Majewski (1922–1986) pochodził z rodziny robotniczej z Rembertowa, ukończył pięć klas szkoły powszechnej, terminował w kuźni u ojca, miał być ślusarzem. Plany te przerwała wojna, wywieziony został na roboty do Niemiec w gospodarstwie rolnym. Po wojnie długo szukał miejsca dla siebie, parę lat przebywał na Ziemiach Odzyskanych, był budowniczym Nowej Huty, pracował w PGR-ach. W 1971 r. osiadł w Sternalicach na Opolszczyźnie. Gdy przeszedł na rentę zainteresował się rzeźbieniem. Rzeźbił w pośpiechu, niestaranne wykończenie prac i brak dbałości o detale przyjmując za swój znak rozpoznawczy. Przez szereg lat fascynowała go idea komunizmu jako ideologii obiecującej rzekomo lesze i sprawiedliwe życie. Tematem jego wielu prac są przemyślenia związane z przypowieściami biblijnymi. Wykonał między innymi płaskorzeźbione poliptyki wzorowane na gotyckich ołtarzach. Portretował bohaterów historii Polski, ukazywał walkę z Niemcami podczas drugiej wojny światowej, poświęcił uwagę pielgrzymkom Jana Pawła II do Polski. Płaskorzeźby z jaskrawą polichromią zamawiała Cepelia, kupowali kolekcjonerzy i muzea. Majewski uczestniczył w wielu konkursach i wystawach, otrzymał szereg wyróżnień, w tym Nagrodę im. Brata Alberta. 

Eksponat zakupiono do muzeum od autora w 1983 roku.

Opracował: Grzegorz Graff

Literatura:
  1. Jan Kurek, Koncepcja wszechświata w twórczości Stanisława Majewskiego, „Polska Sztuka Ludowa”, 1977, nr 4, 215–224.
  2. Aleksander Jackowski, Sztuka zwana naiwną, Warszawa 1995, s. 120–121.
Opiekun: Grzegorz Graff Zadaj pytanie o obiekt

Obiekty powiązane