PL EN
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie 
na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Arbol de la Vida – meksykańskie drzewo życia

Treść

Zdjęcie opisywanego przedmiotu. Zdjęcie opisywanego przedmiotu.
Na początku lat 70. XX wieku, meksykańskie drzewa życia były prezentowane na wystawach organizowanych przez Ambasady Meksyku w kilkudziesięciu krajach, w tym również w Warszawie. Prezentowane drzewo życia z kolekcji MEK pochodzi właśnie z takiej wystawy.

Meksykańskie drzewa życia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych w świecie i trwałych symboli kultury tego kraju, sięgający swymi korzeniami czasów przedkolumbijskich. Ich symbolika i funkcje są wynikiem zmieszania się elementów chrześcijańskich z rodzimymi. Przedstawiane są w dwu formach: świecznika w kształcie drzewa oraz ceramicznego drzewa nawiązującego przede wszystkim do mitów kreacyjnych. Świecznik w formie drzewa nawiązuje do tradycyjnego szczęsnego prezentu ślubnego dla panny młodej od jej rodziców chrzestnych. Według wierzeń był on symbolem szczęścia, obfitości dóbr materialnych i dzieci. Jego brak był złym znakiem, zwiastującym niepowodzenie w każdym przyszłym przedsięwzięciu młodej pary. Świecznik zapewniający szczęśliwe życie w zdrowiu, bogactwie i pomyślności stał się więc symbolem życia, stąd zaczęto nazywać go arbol de la vida - drzewem życia. Początkowo stosunkowo prosty, z biegiem czasu stawał się coraz bardziej rozbudowanym dziełem artystycznym, nawiązującym nie tylko do biblijnego stworzenia, narodzenia czy zmartwychwstania, ale także przedstawiającym sceny z azteckiej kosmologii, historyczno-genealogiczne, czy zupełnie świeckie. Podobnemu rozwojowi podlegało drzewo życia niebędące jednocześnie świecznikiem. Artyści ludowi przedstawiają je jako trójwymiarowe rzeźby, na ogół ceramiczne, z ręcznie modelowanej gliny, wypalanej, a następnie polichromowanej. Dekoracyjne elementy wykonywane są z form i osadzane na drutach. Mniej lub bardziej rozbudowane i dopracowane artystycznie drzewa życia mogą osiągać ponad metr wysokości, chociaż na ogół mają od 20-60 cm wysokości. Te tradycyjne obrazujące przede wszystkim mity kreacyjne, z głównym biblijnym tematem rajskiego ogrodu, zaczęły powstawać w Izucar de Matamoros w stanie Puebla, skąd rozprzestrzeniły się do innych ośrodków, szczególnie do Metepec w stanie Meksyk, które jest obecnie najsilniejszym i najbardziej wyróżniającym się ośrodkiem ich powstawania. Drzewa życia z Metepec to dopracowane, artystyczne rzeźby ceramiczne wyróżniające się jaskrawymi barwami. Stały się swoistą marką tego miasta, a do ich rozsławienia w świecie przyczyniły się takie rodziny twórców jak Ramirez i Soteno. Już w połowie XX wieku stały się pożądanymi obiektami kolekcjonerskimi, a różne regiony i wsie rozwijały swoje indywidualne style ekspresji. Na początku lat 70. zaś stały się prawdziwym, najbardziej rozpoznawalnym symbolem kultury meksykańskiej w świecie, do czego przyczyniła się ich prezentacja aż w kilkudziesięciu najważniejszych ambasadach Meksyku. Prezentowane drzewo życia ze zbiorów Muzeum przedstawia tradycyjny temat biblijnego raju. Jest to trójwymiarowa konstrukcja jaskrawo polichromowana, opierająca się na kolistym ażurowym rusztowaniu na kielichowatej podstawie, do którego doczepione są elementy dekoracyjne: liście, kwiaty, owoce, religijne figury i zwierzęta, wykonane z form i ręcznie malowane. Na szczycie drzewa przedstawiony jest sędziwy bóg ojciec z niebieską kulą w dłoni, ze słońcem i księżycem po bokach. Poniżej zaś Archanioł Gabriel ubrany w białą tunikę, z głową przyozdobioną jakby koroną z pawich piór. Występuje tu jako mąż boży sprawujący władzę nad rajem; ukazany z mieczem w prawej ręce zwiastuje przepędzenie z raju Adama i Ewy, skuszonych przez węża do zjedzenia zakazanego owocu. Meksykańskie drzewa życia do dziś cieszą się popularnością wśród kolekcjonerów na całym świecie. Chociaż w większości zatraciły już swoje dawne funkcje religijno-obrzędowe, to wciąż są czymś więcej niż tylko przedmiotem dekoracyjnym. Wybrana literatura:- Tree of Life/ Arbol de la Vida. MexicanNarrative Sculptur., [w:] http://lanic.utexas.edu/project/etext/llilas/outreach/mexico11/jervis/Jervis_Presentation.pdf - Tamara L. Underiner, Contemporary Theatre in Mayan Mexico: Death-Defying Acts; University of Texas Press, 2010 - Arbol de la Vida ( Tree of Life: Mexican Folk Art, Evening for Educators, [w:] http://centralpt.com/upload/417/10006_mexicanfolkartlessonssm.pdf; Sept. 2005 - http://folklorebazaar.com/the-magic-of-mexican-tree-of-life/ - www.mexicanceramic.com
Opiekun: Eleonora Tenerowicz Zadaj pytanie o obiekt

Obiekty powiązane