T T
plakat wystawy: twarz mężczyzny

Nie poddaję się, trwam. Władysław Wałęga – malarstwo

Treść

NIE PODDAJĘ SIĘ, TRWAM. WŁADYSŁAW WAŁĘGA – MALARSTWO
25 czerwca – 31 grudnia 2022

Muzeum Etnograficzne w Krakowie
ul. Krakowska 46

Wystawa przedstawia prace krakowskiego malarza Władysława Wałęgi, jednego z najciekawszych współczesnych twórców art brut.

W jego pracach odzwierciedlają się doświadczenia człowieka, który przeżył dramatyczne dzieciństwo, zaznał więzienia, nałogów, zmagań z depresją, chorobami. Życiowe traumy konkurowały z marzeniami o  nieskrępowanej wolności, błędy młodości z  kruchą wrażliwością, samotność z pragnieniem miłości…

Ocalenia  szukał w sztuce. Malowanie stało się  terapią i wyzwoleniem: ucieczką od dręczących wspomnień, demonów wyobraźni, lekiem łagodzącym napięcia i samotność.   

Postać i sztuka Władysława Wałęgi intryguje.  Obrazy nie pozwalają na obojętność – zachwycają i zaskakują, pociągają i odpychają, intrygują i bulwersują…

Co właściwie widzimy na jego obrazach? I czy sztuka może ocalić porozrywane życie?

Wystawa powstała z rozmów z Władysławem Wałęgą oraz badań prowadzonych przez kuratorki. Znalazły się na niej 44 prace malarza pochodzące z kolekcji publicznych i prywatnych, w tym  te, które jeszcze nigdy nie były dotąd wystawiane. Uzupełniają ją fotografie powstałe w czasie sesji z udziałem artysty.

"To mnie może uratowało, przetrwałem ten okres burzliwy, taki smutniejszy w życiu, że miałem się gdzie schronić. Ja bym tak powiedział – schronić się w tej mojej podświadomości."
(Władysław Wałęga, 12 lipca 2021)

Władysław Wałęga - urodził się w 1940 r. Mieszka w Krakowie, należy do tworzących współcześnie najciekawszych artystów nieprofesjonalnych. Ojca nie znał, bo zginął w KL Auschwitz, matkę – gdy miał 3 lata – zabrało Gestapo. Wychowywał się w sierocińcach i zakładach opiekuńczych. Przez wiele lat zmagał się z chorobą alkoholową. Kilkakrotnie znalazł się w więzieniu. Tam podjął myśl o malowaniu. Leczony w szpitalu psychiatrycznym w Krakowie – Kobierzynie, dostrzeżony przez lekarza psychiatrę dra Andrzeja Kowala, poddał się terapii przez sztukę, która jak sam mówi, uratowała mu życie. Od lat 70. XX w. jego obrazy znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju i za granicą.


Kuratorki wystawy: Anna Grochal, Beata Skoczeń-Marchewka
Projekt aranżacji: Anna Zabdyrska
Fotografie: Adam Mikołajczyk (Pracownia Męskich Portretów), Marcin Wąsik (MEK)
Po dwóch stronach wypukłego narożnika białej ściany z elementami z cegły i kamienia, widnieje w poziomie tytuł wystawy w języku polskim i angielskim. Brzmi on Nie poddaje się, trwam, a pod nim widnieje imię i nazwisko artysty oraz jego dziedzina sztuki -
Trzy małowymiarowe obrazy wiszą na ścianie w poziomym rzędzie. Są oprawione, przeważa ciepła kolorystyka. Czarne passe partout / czarne tło tworzy kontrast z bielą ścian. Dwie z prac przedstawiają elementy związane z naturą oraz człowiekiem, a trzecia kra
Biała i granatowa ściana tworzą wklęsły narożnik. Wisi tam zdjęcie Władysława Wałęgi oraz cytat jego autorstwa. Wałęga ma jasny kapelusz, stoi z profilu na zielonym polu. Cytat brzmi: Ja sobie zdaję sprawę, że wszystko jest przede mną (…), ale nie wyprzed
W centralnej części cytat artysty napisany białą czcionką na bordowym tle, brzmiący: Nigdy spokoju nie będzie. To nie jest tak, że człowiek robi się jakby nowy. To zostaje w pamięci. Te sprawy, które człowiek przeszedł. One nieraz wracają, nieświadomie, a
Biały korytarz, na białych ścianach wiszą prace artysty. W centralnym punkcie praca w ciemnych kolorach z jaskrawymi elementami. Przedstawia wnętrze pomieszczenia w chaotycznym ruchu.
Na białej ścianie instalacja z dwóch prac Wałęgi i ich opisów. Obrazy utrzymane w spokojnych ciepłych ziemistych kolorach, tematyka odwołuje się do człowieka.
Biały korytarz, na ścianach wiszą prace artysty. Na pierwszym planie czarnobiała fotografia. Przedstawia poważnego Wałęgę z założonymi rękami. Mężczyzna jest w dojrzałym wieku. Trzyma w jednej z dłoni pęk pędzli. Ubrany w biały T-shirt i proste ciemne spo
Przestrzeń, w której znajduje się wystawa. Na dalszym planie wielkoformatowa praca. Jej kolorystyka pasuje do brązowej ściany, na której wisi. Pierwszy plan to granatowa ściana z wiszącymi na niej kartkami tekstu. Po prawej stronie biała ściana z dwoma pr
Przestrzeń, w której znajduje się wystawa. Ściany obwieszone pracami. Na pierwszym planie obraz nawiązujący do kosmogonii i wszechświata.
Przestrzeń, w której znajduje się wystawa. Ściany obwieszone pracami i opisami do nich. Na pierwszym planie z lewej strony obraz nawiązujący do człowieka i natury.
Trzy prace artysty o różnej tematyce, ale podobnej palecie kolorów. Ciepłe ziemiste barwy przedstawiają wątki człowieka, natury, władzy, duchowości i religijności.
Czarnobiała fotografia przedstawia poważnego Wałęgę z założonymi rękami. Mężczyzna jest w dojrzałym wieku. Trzyma w jednej z dłoni pęk pędzli. Ubrany w biały T-shirt i proste ciemne spodnie. Widoczne są jego tatuaże na rękach. Na jego szyi wisi medalik z