Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Cel
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj
Techniczny plik cookie
Tytuł
cookieConsent
Dostawca
Muzeum Etnograficzne
Cel
Przechowuje stan zgody użytkownika na pliki cookie dla bieżącej
domeny.
Data ważności
1 rok
Rodzaj
HTTP
Tytuł
favouriteDataCookie
Dostawca
Muzeum Etnograficzne
Cel
Przechowuje stan dodania do ulubionych dla bieżącej
domeny.
Data ważności
1 rok
Rodzaj
HTTP
Statystyka (3)
Tytuł
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Tytuł
_gat_gtag_???
Dostawca
Muzeum Etnograficzne
Cel
Globalny tag witryny jest wykorzystywany nie tylko przez Google Ads, ale także przez inne usługi Google, np. Google Analytics.
Data ważności
60 sekund
Rodzaj
HTTP
Tytuł
_gid
Dostawca
Muzeum Etnograficzne
Cel
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności
1 dzień
Rodzaj
HTTP
Tytuł
_ga
Dostawca
Muzeum Etnograficzne
Cel
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania
danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający
korzysta z witryny.
Piłki, których zdjęcia możemy zobaczyć poniżej zostały sfotografowane w różnych miejscach Czukotki. W izbie regionalnej w osadzie Uelen, w muzeach w Lawrentiji i Anadyrze. Piłki w koszu są używane do zabaw sportowych przez dzieci przedszkola w Uelen.
Na Czukotce piłki takie są nazywane w zależności od narodu albo eskimoskimi, albo czukockimi. Choć to azjatyccy Eskimosi najczęściej określają się jako „wynalazcy” piłki. Podczas rozmów z mieszkańcami Półwyspu Czukockiego w 2018 roku piłka często występowała jako rekwizyt wspomnień z młodości a gra w piłkę była wspominana ze śmiechem i nostalgią. Nikt jednak zdaje się już nie używać piłki do gry, może z wyjątkiem dzieci w lokalnym przedszkolu w osadzie Uelen. Jak zaznaczył jeden z jej najstarszych mieszkańców, osiemdziesięcioletni Armagirgin, w latach sześćdziesiątych pojawiły się w osadzie piłki futbolowe i piłki „czukockie” zostały rzucone w kąt. Obecnie piłka jest ważnym rekwizytem identyfikacji kulturowej. Czy dzięki temu stała się bliższa swoich symbolicznych korzeni sięgających głęboko w przeszłość narodów Czukotki? Piłka jest stałym elementem mitów o stworzeniu ciał niebieskich, a ornamenty najczęściej w kształcie kół, czytane są jako symbole solarne sugerujące jej rytualne początki często związane z rozpalaniem światła, czy odnowieniem świata. Jedna z wersji mitu znanego na Czukotce i Alasce opowiada o kruku, który przekłuwa dziobem zorzę i przedostaje się w ten sposób do świata duchów kelet. Tam od dziewczynki, córki duchów kelet, wyłudza piłki, które następnie rozłupuje dziobem uwalniając w ten sposób słońce, księżyc i gwiazdy. Echa tych opowieści dźwięczą podczas współczesnych rozmów z Czukczami i Eskimosami.
Najstarsze piłki w światowych zbiorach muzealnych pochodzą z połowy XIX wieku.
Posłuchajmy czukockiej wersji mitu o piłce i gwiazdach. Także osobistej historii Tatiany Tjejutin, niegdyś chorej dziewczynki wyleczonej przez zorze polarną. Jelizawieta Dobrijewa naświetli piłkę z punktu widzenia Eskimosów, a Lili Aslapowa (Eweki) opowie o pewnym charakterystycznym aspekcie zabawy piłką. Aspekcie związanym z odwiecznym podziałem ludzkości na dwie drużyny: mężczyzn i kobiety.
Opowieść o piłce-kepol
"Mam ją zawsze przy sobie"
Ankhak czy Kepol?
Dziewczyny i chłopcy
Żyjemy w czasach poszukiwania tożsamości przez grupy jej pozbawione. Trwa wielki głód prostej identyfikacji nadającej się do sprzedania. Sprzedania wielkim konsumentom tożsamości instant -turystom. Rzućmy okiem na fragmenty artykułu Antona Lobanova z RIA Novosti. Według niego, czukocką piłkę czeka prawdziwie świetlana przyszłość:
Produkcja eskimoskich piłek, mających stać się symbolem Czukotki i spowodować skierowanie uwagi na turystyczny potencjał regionu, rozpoczęta w Anadyrze. Tak poinformował zastępca dyrektora niekomercyjnej organizacji „Biznes Centrum Czukotki” Andriej Katajew.
„Dzisiaj przed władzami okręgu stoi zadanie stworzenia gałęzi ekonomii regionu, gotowych owocować znacznymi wpływami z podatków do budżetów wszystkich szczebli i skutecznie rozwiązywać problemy zatrudnienia pośród rdzennej ludności Czukotki. Jedną z takich gałęzi powinna stać się turystyka. A do tego, żeby o turystycznej Czukotce dowiedział się cały świat, konieczne jest stworzenie wyraźnego, łatwo rozpoznawalnego, firmowego stylu regionu i aktywnie się nim posługiwać dla popierania turystycznego potencjału Czukotki. Tak właśnie pojawiła się idea wykreowania eskimoskiej piłki jako głównego turystycznego symbolu” – powiedział Katajew.
Według jego słów konieczne było znalezienie symbolu Czukotki pod kontem jego rozpoznawalności i charakterystycznego tylko dla niej. Dodatkowo powinno to być coś nowego na tle już istniejących tradycyjnych obrazów – renifera, białego niedźwiedzia itd. To powinno być coś w rodzaju „matrioszki” ale pod postacią wyrobu charakterystycznego dla narodów Czukotki. Wszystkie te wymagania spełnia eskimoska piłka, będąca elementem kultury nie tylko Eskimosów, ale i Czukczy.
„W grudniu w ramach projektu wsparcia małego i średniego biznesu, prowadzonego przez władze okręgu pod egidą Biznes Centrum Czukotki, stworzono biznesplan. Był z sukcesem zaprezentowany na zebraniu rady okręgu i otrzymał od departamentu finansów grant w wysokości 350 tysięcy rubli (około 23 tysiące złotych). Za te pieniądze został zakupiony materiał do produkcji piłek.” – kontynuował Katajew.
W rezultacie, według jego słów, udało się obecnie rozpocząć produkcję, gdzie dziennie powstaje około 40 piłek (cena za sztukę powinna wynosić około 700 rubli). Jednocześnie zostaje rozwiązany ważny problem socjalny – zatrudnienia absolwentów wydziału sztuki stosowanej czukockiego wieloprofilowego collegu. Na obecną chwilę w pracowni utworzono 8 stanowisk roboczych, jednakże wraz z rozwojem produkcji będzie też zwiększana liczba miejsc pracy.
Od najdawniejszych czasów (wzory piłki spotykało się na archeologicznych wykopaliskach datowanych na półtora tysiąca lat) eskimoska piłka była symbolem słońca i przedstawieniem kosmosu u rdzennych ludów Czukotki.
Wcześniej piłka miała głównie sakralne znaczenie, zaczynano w nią grać z początkiem sezonu polowań. Pojawienie się piłki symbolizowało początek nowego roku, zbliżanie się nowego czasu. Rzucanie piłki podczas gry i podawanie jej sobie symbolizowało przesyłanie dobra i ciepła…
Model kuklanki (futra) z rękawami, dolną krawędzią i górnym brzegiem otworu na głowę obszytymi włosiem/długim futrem z psa (?). Elementy dekoracyjne wykonane z pasów skóry z futrem i kolorowych nici. Liczne przeszycia i ubytki wzdłuż dolnej krawędzi modelu kuklanki.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906. Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki z jednym rękawem. Wykonana z jelit ssaków morskich (kotika, lamparta morskiego lub foki), ponadto skóra, nici; szycie ręczne na wzór oryginalnego stroju aleuckich myśliwych.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej 2 piórami i paskami włosia (futra) na plecach, ramionach i rękawach.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej na ramionach wszytymi paskami skóry. Plecy modelu zniszczone, z wyraźnymi dziurami (śladami po żerowaniu szkodników?)
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model spodni futrzanych ze ściągaczem w pasie i jednej z dwóch nogawek.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej naszytymi na ramionach paskami z piór ptasich (puchu ptasiego).
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej paskami skóry z włosiem/puchem ptasim (?) na ramionach i wokół dolnej krawędzi (brzegu) kamlejki.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Na karcie magazynowej obiektu zapisany dawny nr inw.: MNK 100 648
Model kamlejki dekorowanej paskami skóry i opuszką z futra/włosia wokół krawędzi kaptura.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej drobnymi piórami (puchem ptasim) i paskami skóry.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki z kapturem wykonany ze skóry irchowej i zdobiony paskami skóry, wyszyciami oraz opuszką futra/włosia wokół krawędzi kaptura i dolne krawędzi (brzegu).
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) z futrzanym kapturem. Rękawy ze skóry irchowej, dolna krawędź (brzeg) ozdobiona naszytymi paciorkami szklanymi.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) z brzegami obszytymi jasnym włosiem z psa(?).
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kombinezonu (dziecięcego?) z krawędziami rękawów i otworu wokół szyi obszytymi włosiem. Do nogawek doczepione plecione sznurki.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model odzieży wierzchniej - kuklanki lub kamlejki z kapturem, wykonany z pozszywanych pasów skóry, miejscami skóry z włosiem. Szwy miejscami ozdobione czerwoną włóczką (nićmi), ponadto w 8 miejscach zostały doszyte do modelu krótkie sznurki z nawleczonymi barwnymi paciorkami. Model kamlejki o charakterystycznym dla Inuitów (Eskimosów) kroju – model zakończony z obydwu stron półkoliście, tzw. językiem.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kamlejki dekorowanej piórami i paskami skóry.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) z brzegami obszytymi resztkami włosia i ozdobionej pasami/taśmami ze skóry na mankietach, dolnej krawędzi i po skosie, wokół tułowia.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906. Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) z brzegami obszytymi włosiem.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906. Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) o charakterystycznym dla Inuitów (Eskimosów) kroju – zakończenie z obydwu stron tzw. językiem.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906. Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Model kuklanki (futra) z doczepioną futrzaną kitką.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1906.
Obiekty oznaczone nr inw. MEK od 30581 do 30608 stanowią część daru do MNK z 1906 roku, zinwentaryzowanego w MNK jako 100 648 (Serya F.K. (brak nr serii), przekazanych do MEK w 1964 roku.
Pochwa wykonana ze skóry, ozdobiona licznymi, wyszywanymi aplikacjami ze skóry i grubych nici. Ornament w kształcie krzyżyków, znaków X i półkoli. Na zewnętrznej stronie (z przodu) 4 poziome paski futra. Pochwa zakończona rzędem frędzli ze skóry.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, przed 1906 rokiem.
Na karcie magazynowej zapisany dawny nr inw.: MNK 100 643. Przekaz z MNK do MEK w 1964 roku.
Pochwa wykonana ze skóry z futrem/włosiem, aplikacje geometryczne naszywane ze skóry irchowej. Dodatkowo naszyte 3 poziome paski z futra/włosia.futra. Pochwa zakończona pociętymi paskami - frędzlami ze skóry.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, przed 1906 rokiem.
Na karcie magazynowej zapisany dawny nr inw.: MNK 100 643. Przekaz z MNK do MEK w 1964 roku.
Dywanik składa się z 25 zszytych prostokątów oraz 4 pasów bordiury wykonanych ze skóry z dekoracjami (aplikacjami) skórzanymi oraz skóry z włosiem. Wzory geometryczne. 4 boki dywaniku obszyte - częściowo obecnie wyleniałym –pasem jasnego, krótkiego włosia.
Na karcie magazynowej zapisane dawny nr inw.: MNK 100 640 F.K. 4678. Przekaz z MNK do MEK w 1964 roku.
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1907
Dywanik w kształcie kwadratu składa się z 76 zszytych małych kwadratów, 4 pasów bordiury wykonanych ze skóry z dekoracjami (aplikacjami) oraz centralnego, większego kwadratu z motywem koła pośrodku. Zszte elementy wykonane ze gładkiej skóry oraz skóry z włosiem w kolorze białym i brązowym. Wzory geometryczne, wykonane z docinanego futra i aplikacji/naszyć skórzanych. 4 boki dywaniku obszyte - częściowo obecnie wyleniałym –pasem jasnego, krótkiego włosia.
Na karcie magazynowej zapisane dawny nr inw.: MNK 100 640 F.K. 4678
Kolekcja Konstantego Podhorskiego, zgromadzona w latach 1902 - 1907.
Owalna, brązowa piłka uszyta ze skóry ozdobionej dekoracjami – aplikacjami z jasnej skóry licowej oraz z futra. Dekoracje tworzą linie dzielące powierzchnię piłki na 5 pól: 2 na przeciwstawnych, krótszych bokach oraz 3 na „korpusie’ piłki (na dłuższych bokach). Każde z 5 pól ozdobione jest jedną skórzano-futrzaną aplikacją wykonaną z włosia, w kształcie koła z odchodzącymi promieniami (wykonanymi z jasnego włosia-futra).
Obiekt w zbiorach MEK od 1964 roku, w którym został przekazany z Muzeum Narodowego w Krakowie wraz z grupą innych obiektów tworzących w większości zbiór ofiarowany do MNK w 1906 przez Konstantego Podhorskiego. Kolekcja Podhorskiego została zinwentaryzowana, opracowana i oznaczona przez Feliksa Koperę, pracownika i późniejszego dyrektora Muzeum narodowego w Krakowie. Piłce, jak i pozostałym obiektom z tej kolekcji, oprócz NI (numeru inwentarzowego, w tym przypadku: 100 636), nadano także inicjały FK (Feliks Kopera) oraz nr 4669. Stąd też, pierwotnie cały zbiór funkcjonował jako „kolekcja Feliksa Kopery” i dopiero po odnalezieniu archiwalnej dokumentacji, obiekty zostały przypisane ich darczyńcy.
Na kartach inwentarzowych MEK, w rubryce: pochodzenie, wpisano błędnie: Syberia, prawdopodobnie Kamczatka, gr. etn. Itelmeni (?)
Kołczan. Wykonany ze skóry z włosiem. Kołczan posiada dwa ramiączka wykonane ze zszytych skór nóg zwierzęcia. Górna krawędź nierówna. Kolor brązowo-rudy.
Odzież wierzchnia w formie rozkloszowanego, jednowarstwowego, nierozpinanego, ubieranego przez głowę futra z kapturem przytwierdzonym na stałe. Dominuje biały kolor futra (tułów - przód i lewy rękaw), prawy rękaw, plecy i kaptur wykonany z brązowego futra. Całość zszyta z kilku płatów skóry nićmi organicznymi. Krawędź kaptura (tzw. opuszka) oraz dolna krawędź kuklanki obszyta futrem z długim włosiem. Na karcie magazynowej zapisany dawny numer inw.: MTP 7689 VE 29a Zachowały się 3 stare (MTP?) metki z zapisami: metka nr 1: "Łomuci 360" metka nr 2: "2" metka nr 3: "5 kuklanka pojedyncza futrem do środka noszona"
Wykonany z miękkiej skóry irchowej ozdobionej wyszywanymi wzorami i aplikacjami skórzanymi typowymi dla Czukczów. W zdobieniach można się dopatrzeć wzoru solarnego, będącego innym wariantem dekoracji znajdujących się na czukockiej piłki (30560/MEK). Jeden z nielicznych obiektów czukockich w zbiorach MEK, pochodzących spoza kolekcji Konstantego Podhorskiego. Obiekt dużo starszy niż pozostałe obiekty czukockie, pierwotnie znajdował się w zbiorach dawnego Gabinetu Zoologicznego UJ.
Na karcie magazynowej zapis: „Ze zb. Gabinetu Zoologicznego UJ z 1870 r.
Wg informacji W.N. Dawidowa (kustosza kolekcji syberyjskiej w Kunstkamerze, Petersburg), typowy typ zdobień dla Czukczów (aplikacje skórzane, przeszycia, ornament pasowy wyszywany). W zbiorach REM w Petersburgu kilka(naście?) kołczanów, określanych w terminologii muzealnej słowem SADAKH, które jest pochodzenia tureckiego. Wszystkie tego typu kołczany opisane są jako czukockie.
Fragment drzewca (promienia) ze szczerbiną. Brak grotu.
Drodzy Goście
Informujemy, że ze względu na żałobę narodową w sobotę 19 stycznia, w dzień pogrzebu Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, warsztaty Etnokalendarz nie odbędą się.
W niedzielę 20 stycznia warsztaty Etnokalendarz potrwają o godzinę dłużej – od 11.00 do 15.30.