Konserwacja i restauracja rzeźby „Chrystus Zmartwychwstały”
Treść
Po kilkunastu miesiącach intensywnych prac konserwatorskich w Pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej, Polichromowanej na WKiRDS ASP w Krakowie, wrócił do Muzeum odnowiony eksponat.
XVIII – wieczna rzeźba z przedstawieniem Chrystusa Zmartwychwstałego pochodząca z miejscowości Brzegi w powiecie jędrzejowskim, w województwie świętokrzyskim, została przyjęta do zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie w 1916 roku.
Obiekt przechowywany obecnie w magazynie Działu Sztuka, prawdopodobnie pełnił niegdyś funkcję liturgiczną w okresie Świąt Wielkanocnych, w liturgii Triduum Paschalnego, ukazując Zmartwychwstanie Pańskie. W 2022 r. w ramach współpracy instytucji kultury MEK z uczelnią wyższą WKiRDS ASP w Krakowie, rzeźba została wytypowana do konserwacji w ramach pracy dydaktycznej studentek II roku do Pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej, Polichromowanej, prowadzonej przez dr Janusza Sarkowicza, dr Martę Kalatę-Pawłowską i mgr Wawrzyńca Woźniaka.
Pełnoplastyczna rzeźba wykonana z drewna liściastego, pokryta warstwą zaprawy i polichromią odzwierciedla inspiracje sztuką gotycką. Oprócz warstw pierwotnych posiadała przekształcenia powstałe w późniejszym okresie, w postaci przemalowania warstwy malarskiej i złotych naklejek na płaszczu.
Przed przystąpieniem do prac konserwatorskich rzeźba prezentowała zły stan zachowania. Widoczny był brak lewej (heraldycznie) nogi wraz z częścią podstawy oraz atrybutu w postaci pastorału. Wzdłuż całej postaci powstała szeroka szczelina, a na całej powierzchni zlokalizowano ubytki mechaniczne warstw technologicznych. Zauważono również inne elementy wskazujące na pierwotną i późniejszą ingerencję w obiekt, t.j. płótno lniane przyklejone w miejscu wady drewna i gwóźdź mocujący prawą rękę w łokciu. Ponadto, obiekt był mocno zabrudzony, a polichromia odspajała się wraz z zaprawą od podłoża.
Ze względu na charakter obiektu stanowiącego własność muzeum, jego wartość artystyczną
i ekspozycyjną, podjęto decyzję o przeprowadzeniu konserwacji technicznej i estetycznej, z założeniem niepełnego uzupełnienia ubytków polichromii.
W celu podkreślenia wartości historycznej rzeźby odsłonięto pierwotną polichromię, uzupełniono brakujące elementy formy rzeźbiarskiej wpływające także na stabilność rzeźby, częściowo uzupełniono warstwę zaprawy i warstwę malarską.
Realizacja pracy w Pracowni Konserwacji i Restauracji rzeźby Drewnianej, Polichromowanej przyczyniła się do uratowania cennego eksponatu, którego walory artystyczne będzie można podziwiać w Muzeum Etnograficznym.
XVIII – wieczna rzeźba z przedstawieniem Chrystusa Zmartwychwstałego pochodząca z miejscowości Brzegi w powiecie jędrzejowskim, w województwie świętokrzyskim, została przyjęta do zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie w 1916 roku.
Obiekt przechowywany obecnie w magazynie Działu Sztuka, prawdopodobnie pełnił niegdyś funkcję liturgiczną w okresie Świąt Wielkanocnych, w liturgii Triduum Paschalnego, ukazując Zmartwychwstanie Pańskie. W 2022 r. w ramach współpracy instytucji kultury MEK z uczelnią wyższą WKiRDS ASP w Krakowie, rzeźba została wytypowana do konserwacji w ramach pracy dydaktycznej studentek II roku do Pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej, Polichromowanej, prowadzonej przez dr Janusza Sarkowicza, dr Martę Kalatę-Pawłowską i mgr Wawrzyńca Woźniaka.
Pełnoplastyczna rzeźba wykonana z drewna liściastego, pokryta warstwą zaprawy i polichromią odzwierciedla inspiracje sztuką gotycką. Oprócz warstw pierwotnych posiadała przekształcenia powstałe w późniejszym okresie, w postaci przemalowania warstwy malarskiej i złotych naklejek na płaszczu.
Przed przystąpieniem do prac konserwatorskich rzeźba prezentowała zły stan zachowania. Widoczny był brak lewej (heraldycznie) nogi wraz z częścią podstawy oraz atrybutu w postaci pastorału. Wzdłuż całej postaci powstała szeroka szczelina, a na całej powierzchni zlokalizowano ubytki mechaniczne warstw technologicznych. Zauważono również inne elementy wskazujące na pierwotną i późniejszą ingerencję w obiekt, t.j. płótno lniane przyklejone w miejscu wady drewna i gwóźdź mocujący prawą rękę w łokciu. Ponadto, obiekt był mocno zabrudzony, a polichromia odspajała się wraz z zaprawą od podłoża.
Ze względu na charakter obiektu stanowiącego własność muzeum, jego wartość artystyczną
i ekspozycyjną, podjęto decyzję o przeprowadzeniu konserwacji technicznej i estetycznej, z założeniem niepełnego uzupełnienia ubytków polichromii.
W celu podkreślenia wartości historycznej rzeźby odsłonięto pierwotną polichromię, uzupełniono brakujące elementy formy rzeźbiarskiej wpływające także na stabilność rzeźby, częściowo uzupełniono warstwę zaprawy i warstwę malarską.
Realizacja pracy w Pracowni Konserwacji i Restauracji rzeźby Drewnianej, Polichromowanej przyczyniła się do uratowania cennego eksponatu, którego walory artystyczne będzie można podziwiać w Muzeum Etnograficznym.