PL EN
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie 
na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
T T

Materiały dydaktyczne

materiały i warsztaty z Motywem

Zestaw 10 kart i 5 filmów ułatwia twórczą pracę z tekstami ikonicznymi w edukacji polonistycznej na poziomie ponadpodstawowym. 

Wolność, raj, przemijanie, natura...

... i inne motywy zostały w nich przybliżone za pośrednictwem dzieł sztuki z kolekcji MEK.

Propozycje są dostosowane do warunków pracy w szkole. Na ich podstawie możemy także przygotować muzealne "warsztaty z Motywem" - w oparciu o wybrane przez Państwa tematy i oryginalne dzieła, w przestrzeni wystawy sztuki Nieobjętą ziemia. Informacja na temat warsztatów TUTAJ.

KARTY
Drukowane dwustronnie karty formatu A4 i towarzyszące im załączniki składają się na zestaw propozycji dydaktycznych. Każda karta poświęcona jest wybranemu dziełu innego artysty. Zawiera notę biograficzną, zarys twórczości, podstawowe wskazówki interpretacyjne oraz propozycje dwóch ćwiczeń twórczych. Pierwsze z nich – oznaczone nagłówkiem W stronę interpretacji – sprzyja konstruowaniu interpretacji poprzez rozbudzanie spostrzegawczości, refleksyjności, wrażliwości oraz umiejętności wyciągania wniosków i stosowania ich w praktyce. Drugie stanowi Twórczą odpowiedź - bazując na metodach wyrazu artystycznego pozwala na podjęcie gry z omawianym tekstem kultury, dopowiedzenie interpretacji czy zajęcie wobec niego własnego stanowiska.

Wykorzystaniu kart w edukacji szkolnej sprzyjają działy Tematy oraz Konteksty. Pierwszy obejmuje listę zagadnień, przy omawianiu których można sięgnąć po naszą propozycję. Drugi zawiera zbiór inspiracji – tekstów kultury, którymi warto tematy te zilustrować.

W załącznikach znajdują się reprodukcje przywoływanych dzieł z kolekcji MEK oraz teksty i materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń.

  • Eugeniusz Krawczuk Aby Polska była Polską
TEMATY: wolność; niepodległość; ojczyzna; bohater; walka; intertekstualność; parafraza; hagiografia; atrybut; alegoria; ikona
karta główna
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
  • Brunon Podjaski Bukowiec – Raj
TEMATY: raj; mit arkadyjski; utopia; miejsce życia – centrum świata
 Karta główna
 Załącznik 1
  • Ludwik Więcek Śpiąca Wenus
TEMATY: intertekstualność; zapożyczenie; parafraza; mitologia; kobieta; cielesność; akt
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
  • Jerzy Kutkowski Ostatnie tango
TEMATY: taniec; bliskość; przemijanie; nastrój; kompozycja; symbolizm; symbol
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
  • Renata Bujak Płacząca dziewczyna
TEMATY: portret; ekspresja; deformacja; dynamika; barwa
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
 Załącznik 3
  • Halina Walicka Niebieskie wnętrze
TEMATY: wnętrze; kobieta i mężczyzna; marzenia; aspiracje; szlachta; arystokracja; mieszczaństwo; bovaryzm
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
  • Epifan Drowniak – Nikifor Nikifor Uzdrowiciel
TEMATY: autoportret; autokreacja; bohater; komiks
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
  • Władysław Luciński Skarbnik
TEMATY: siła wyższa; człowiek wobec natury; jednostka w tłumie; nieznany świat; nastrój w sztuce
 Karta główna
 Załącznik 1
  • Maria Wnęk Przemienienie Pańskie
TEMATY: ikonografia chrystologiczna; veraikon; mandylion; religijność; mesjanizm; moralitet; apel; plakat
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2
  • Karol Wójciak – Heródek Chrystus Zmartwychwstał
TEMATY: sacrum – profanum; sakralizacja przestrzeni; kolor w sztuce; konwencja; art brut
 Karta główna
 Załącznik 1
 Załącznik 2


Komplet kart do pobrania.


FILMY
Pięć krótkich, kilkuminutowych filmów instruktażowych łączy wspólne hasło: Spotkanie światów. W każdym z nich utwór (lub fragment utworu) jednego z polskich mistrzów słowa zestawiony został z innym tekstem ikonicznym – dziełem nieprofesjonalnego artysty z kolekcji sztuki MEK. Kluczem doboru było istniejące między nimi podobieństwo, wspólny pomysł, rozwiązanie formalne lub motyw. Dzięki niemu dwie autonomiczne, pochodzące z różnych kontekstów wypowiedzi mogły wzajemnie się oświetlić, wytłumaczyć, wzmocnić swoją wymowę. Lepszemu ich zrozumieniu w procesie twórczej (re)interpretacji służą propozycje ćwiczeń, których realizację krok po kroku objaśnia każdy film. Świadomie zastosowany brak dźwięku umożliwia zatrzymanie filmu w dowolnym momencie i dostosowanie tempa ćwiczenia do dynamiki pracy grupy. Załączniki zawierające reprodukcje dzieł pozwalają na przeprowadzenie wszystkich ćwiczeń niezależnie od filmów. Tytuły filmów zostały zaczerpnięte z wykorzystanych w nich tekstów literackich.
 
„Burza przed ciszą”

Wisława Szymborska Negatyw
Jan Nowak Raj

„Drzemka ogrodu”


Bruno Schulz Sierpień
Bazyli Albiczuk Hymn Słońca

„Jestem jak woda rzeki”

Czesław Miłosz Nieobjęta ziemia
Władysław Wałęga Droga Człowieka
 
„Każdy kolor to nieskończoność”


Wiesław Myśliwski Traktat o łuskaniu fasoli
Józef Sobota Kapliczka

„Tworzenie oglądanego”

Miron Białoszewski Krajobraz jako oko
Władysław Luciński Podglądacze Barbary


Materiały powstały w ramach projektu "Alfabet".

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0