Ciekawa jest historia obiektu, który został znaleziony w Portugalii, przez pana z Olkusza podczas prac porządkowych w domu po właścicielach pochodzących z Indonezji. Przywieziona do Polski figurka trafiła do Muzeum w 2007 roku. W zbiorach MEK jest kilka figurek tego typu, o wyraźnie wydłuzonych sylwetkach.
Figurka przedstawia klęczącą boginię ryżu - Dewi Sri z lotosem i kłosem ryżu w rękach.. Klęcząca na prawym kolanie bogini ma wyraźnie wydłużoną sylwetkę i dokładnie zaznaczone szczegóły stroju i ozdób. Ubrana jest w marszczoną spódnicę-sarong, przytrzymywany bardzo ozdobnym pasem z przywieszkami oraz króciutką bluzkę - kabaję. Na przegubach rąk i ramionach ma bransoletki, na szyi bardzo ozdobny naszyjnik, w uszach – koliste kolczyki. Bogini ma na głowie bardzo bogaty przystrój – diadem i ozdobną dwupiętrową boską koronę, kształtem przypominającą pagodę. Spod tej charakterystycznej korony wystają długie, niemal do pięt sięgające włosy. Bogini Dewi Sri w dłoniach złożonych w geście ofiarowania trzyma lotos oraz kłosy ryżu opadające aż do kolan. Dewi Sri wywodzi się od indyjskiej Śri Dewi - bogini dobrobytu i urodzaju. Według jednej z balijskich legend jest to wnuczka boga Wisznu. Na Bali, a także w zachodniej Jawie to powszechnie czczona bogini ryżu, jego uosobienie. Jako bogini żyzności i urodzaju jest jednym z najważniejszych bóstw – strażników. Chroni ryżowe pola i stoi na straży ryżowych spichlerzy. Według wierzeń Balijczyków, to dzięki niej ryż może rodzić się kilka razy w roku. Stąd też jest uwielbiana i czczona przez wszystkich jak żadne inne balijskie bóstwo. Buduje się jej małe świątyńki na polach ryżowych i składa ofiary. Jako bóstwo obfitości i dobrobytu ma swoje stałe miejsce w domowym ołtarzyku każdego balijskiego domu. Jej wyobrażenia spotyka się w różnych formach, jako rzeźbione figurki w drewnie, kamieniu, a także dekoracje na liściu palmowym. Często przedstawiana jest w formie klęczącej, trzymająca w dłoniach trzyma lotos – symbol czystości i odrodzenia. Jej wyraźnie wydłużona sylwetka jest efektem impresjonistycznego stylu rzeźbienia, który rozpoczął się na Bali w latach 30. XX wieku pod wpływem Miguela Covarrubiasa, meksykańskiego artysty (1904-1957), który przebywał na Bali dwukrotnie: w 1930 i 1933 roku.Wybrana literatura: - Loius Frederic, Słownik cywilizacji indyjskiej; polska ed. red. P. Piekarski, Katowice 1998 - http://www.art-export.com/other/wood/wood_of_indonesia.htm: -http://www.baliaround.com/balinese-women-beauty-of-bali/: -http://imagesfrombali.com/en/galleries/83-bali-sculpture. - http://www.balinesecrafts.com/woodcarving/ - http://baliwww.com/bali/arts/miguel.htm
Figurka przedstawia klęczącą boginię ryżu - Dewi Sri z lotosem i kłosem ryżu w rękach.. Klęcząca na prawym kolanie bogini ma wyraźnie wydłużoną sylwetkę i dokładnie zaznaczone szczegóły stroju i ozdób. Ubrana jest w marszczoną spódnicę-sarong, przytrzymywany bardzo ozdobnym pasem z przywieszkami oraz króciutką bluzkę - kabaję. Na przegubach rąk i ramionach ma bransoletki, na szyi bardzo ozdobny naszyjnik, w uszach – koliste kolczyki. Bogini ma na głowie bardzo bogaty przystrój – diadem i ozdobną dwupiętrową boską koronę, kształtem przypominającą pagodę. Spod tej charakterystycznej korony wystają długie, niemal do pięt sięgające włosy. Bogini Dewi Sri w dłoniach złożonych w geście ofiarowania trzyma lotos oraz kłosy ryżu opadające aż do kolan. Dewi Sri wywodzi się od indyjskiej Śri Dewi - bogini dobrobytu i urodzaju. Według jednej z balijskich legend jest to wnuczka boga Wisznu. Na Bali, a także w zachodniej Jawie to powszechnie czczona bogini ryżu, jego uosobienie. Jako bogini żyzności i urodzaju jest jednym z najważniejszych bóstw – strażników. Chroni ryżowe pola i stoi na straży ryżowych spichlerzy. Według wierzeń Balijczyków, to dzięki niej ryż może rodzić się kilka razy w roku. Stąd też jest uwielbiana i czczona przez wszystkich jak żadne inne balijskie bóstwo. Buduje się jej małe świątyńki na polach ryżowych i składa ofiary. Jako bóstwo obfitości i dobrobytu ma swoje stałe miejsce w domowym ołtarzyku każdego balijskiego domu. Jej wyobrażenia spotyka się w różnych formach, jako rzeźbione figurki w drewnie, kamieniu, a także dekoracje na liściu palmowym. Często przedstawiana jest w formie klęczącej, trzymająca w dłoniach trzyma lotos – symbol czystości i odrodzenia. Jej wyraźnie wydłużona sylwetka jest efektem impresjonistycznego stylu rzeźbienia, który rozpoczął się na Bali w latach 30. XX wieku pod wpływem Miguela Covarrubiasa, meksykańskiego artysty (1904-1957), który przebywał na Bali dwukrotnie: w 1930 i 1933 roku.Wybrana literatura: - Loius Frederic, Słownik cywilizacji indyjskiej; polska ed. red. P. Piekarski, Katowice 1998 - http://www.art-export.com/other/wood/wood_of_indonesia.htm: -http://www.baliaround.com/balinese-women-beauty-of-bali/: -http://imagesfrombali.com/en/galleries/83-bali-sculpture. - http://www.balinesecrafts.com/woodcarving/ - http://baliwww.com/bali/arts/miguel.htm