T T

Rozśpiew | Pieśni wielkopostne z Joanną Skowrońską

23 i 24 marca zapraszamy na kolejne warsztaty śpiewu tradycyjnego z cyklu Rozśpiew. Po meandrach pieśni wielkopostnych prowadzić będzie Joanna Skowrońska. 

Pieśni wielkopostne to wyjątkowy repertuar ludowy, który w wielu regionach Polski wciąż praktykowany jest w żywej tradycji wspólnego śpiewu. Zarówno w kościele, jak i w domach, w okresie Wielkiego Postu, lecz także przez cały rok, na pogrzebach. Teksty pochodzą często ze starych śpiewników, lecz także z przepisywanych ręcznie śpiewników - zeszytów. Pieśni te wykonywane są w licznych wariantach melodycznych, w zależności od regionu.  Warsztaty pieśni wielkopostnych to zarówno nauka słuchania i śpiewu - emisji głosu, wspólnego brzmienia, jak i zagłębienie się w ich kontekst. Pieśni pochodzą z badań terenowych prowadzącej. Nagrania zarówno męskich, jak i żeńskich składów, z miejsc, gdzie kultura żywego śpiewu trwa do dziś.

Zajęcia obejmują także ćwiczenia fizyczne, oddechowe, pracę z emisją głosu i jego wydobywaniem, pracę nad pieśnią (intonacja, energetyka), naukę słuchania.

Stopień zaawansowania w śpiewie tradycyjnym nie ma znaczenia. Na zajęciach dostępne będą teksty, lecz pieśni uczymy się "ze słuchu",  nie z zapisu nutowego.

Informacje szczegółowe:

  • Daty i godziny: 

    23 marca (sobota): 11:00 - 14:30 (przerwa na obiad) 16:30 -19:30 

    24 marca (niedziela): 10:00 - 14:00 (w trakcie krótka przerwa)
  • Koszt: 240zł* (*przy zapisie i wpłacie do 10.03.2019 koszt - 200zł) 
Ilość miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Informacje i zapisy:
Katarzyna Dorota, dorota@etnomuzeum.eu
  • Miejsce: Muzeum Etnograficzne, Ratusz, pl. Wolnica 1

  • O prowadzącej:
Joanna Skowrońska - etnolożka, śpiewaczka. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce i na Polesiu ukraińskim, a od 2010 na Dolnym Śląsku. Rejestruje, dokumentuje i bada pieśni, czego efektem są płyty wydawane przez Fundację Ważka, z którą współpracuje. Pieśni uczy się głównie u wiejskich śpiewaczek i śpiewaków, lecz ma za sobą także doświadczenia warsztatowe z wybitnymi etnomuzykologami, folklorystami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Bada zróżnicowanie emisji głosu w śpiewie tradycyjnym oraz postrzeganie pieśni przez wykonawców i odbiorców we współczesnym świecie, a także przemiany obrzędów tradycyjnych. Współtworzy Centralę Muzyki Tradycyjnej, dolnośląską edycję "Małego Kolberga" i Dolnośląską Szkołę Tradycji w ramach Akademii Kolberga. Stypendystka Ministra Kultury. Udziela się i współtworzy zespoły wykonujące muzykę tradycyjną zarówno in crudo, jak i w jej współczesnym brzmieniu, m.in.: Kust, Oset, Znajome Królika, Pieśni Piękne, Kormorany- Wykluczeni, Pieśni Odzyskane, Gliniane Pieśni, Zespół "Z Lasu".


Płyty Fundacji Ważka: http://fundacjawazka.org/wydawnictwa/

1. Od wschodu słońca...Tradycje muzyczne na Dolnym Śląsku (wyróżnienie Fonogramu Źródeł Polskiego Radia)

2. Bronisława Chmielowska. Stare pieśni (II nagroda Fonogramu Źródeł Polskeigo Radia)

3. Z domu Kida. Stanisława Latawiec, Michalina Mrozik, Janina Bieńko, Stefania Głąb (III nagroda Fonogramu Źródeł Polskiego Radia)

4. W domu Kidów, Stanisława Latawiec (2017).

Akademia Kolberga:

Szkoły Tradycji-http://www.akademiakolberga.pl/project/szkoly-tradycji/

Mały Kolberg - http://www.akademiakolberga.pl/project/malykolberg/

Pieśni Piękne:

http://pieknepiesni.fono.tk/

https://soundcloud.com/pie-ni-pi-kne

Z Lasu:

https://vimeo.com/94626003