Rozśpiew. Warsztaty śpiewu tradycyjnego.

Muzyczne warsztaty dla dorosłych.
T T
grafika
Jaką rolę pełnią przyśpiewki? Czy istnieją pieśni, które mogły wykonywać tylko kobiety lub tylko mężczyźni? Czym są kolędy życzące? Czy panna młoda mogła śpiewać na własnym weselu? Jakie funkcje pełni śpiew?

Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi podczas warsztatów śpiewu tradycyjnego. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z bogactwem tradycji wykonywania pieśni z różnych okazji oraz stworzenie przestrzeni, w której osoby zainteresowane tą tematyką mogą się spotykać. Zapraszamy zarówno śpiewających, jak i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze śpiewem tradycyjnym.

Prowadzenie:

Warsztaty prowadzą zaproszeni goście, specjaliści w danych tematach, którzy nie tylko uczą specyfiki wykonywania konkretnych pieśni czy maniery, ale też przekazują szerszy kontekst kulturowy poszczególnych zagadnień.

Najbliższe terminy:
19–21 października, Pieśni pogrzebowe i o śmierci.
Prowadzenie:
Paweł Grochocki – psycholog, psychotanatolog, specjalista z zakresu muzykoterapii, śpiewak. Zajmuje się stylem śpiewu męskiego i folklorem religijnym, obrzędami i pieśniami pogrzebowymi. Uczy się od wiejskich śpiewaków, prowadzi badania terenowe i warsztaty śpiewu. Uczeń śpiewaka pogrzebowego Jana Wnuka ze Zdziłowic i Genowefy Lenarcik ze Słotwin. Zaangażowany w ruch odrodzenia muzyki tradycyjnej w Polsce, przez pięć lat był jednym z liderów Fundacji Muzyka Kresów z Lublina. Prowadzi dwie grupy śpiewające tradycyjny repertuar pogrzebowy: Lubelski oraz Krakowski Komitet Pożegnalny. Śpiewa w Zespole Śpiewaczym Ewy Grochowskiej. W 2015 roku w ramach stypendium MKiDN realizował projekt „Już idę do grobu – tradycyjne pieśni pogrzebowe”. W 2016 roku zajął 2. miejsce w kategorii solista podczas Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie. W 2017 roku w duecie Grochocki_Odorowicz zdobył Grand Prix XX Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja.

8–9 grudnia: Pastorałki oraz kolędy życzące, jedno­- i dwugłosowe.
Prowadzenie:
Julita Charytoniuk – kulturoznawczyni, pedagożka, wokalistka-śpiewaczka, instruktorka rękodzieła artystycznego (ukończyła Małopolski Uniwersytet Ludowy we Wzdowie), absolwentka podyplomowych studiów etnomuzykologicznych na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantka muzykologii Instytutu Sztuki PAN. Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz MKiDN z zakresu twórczości ludowej. Jako członkini Stowarzyszenia Dziedzictwo Podlasia realizuje projekty związane z kulturą tradycyjną, a zwłaszcza muzyką. Nagrywa, opracowuje i wydaje płyty z podlaskim repertuarem. Regularnie współpracuje ze Stowarzyszeniem Krusznia. Pełni funkcję sekretarza Forum Muzyki Tradycyjnej. Organizuje i prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego. Na zajęcia praktyczne śpiewu zaprasza także wykonawców wiejskich, odgrywając przy tym rolę animatora i koordynatora. Z takich spotkań wyłoniła się idea jedynego w swoim rodzaju konkursu pieśni tradycyjnej Szansa na Oskara. Jest założycielką i kierownikiem muzycznym grupy Południce wykonującej tradycyjne pieśni polskie i ukraińskie. Brała udział w koncertach w Polskim Radiu, była kuratorką koncertu Rzeczpospolita Kolberga – Kraina północno-wschodnia podczas Festiwal Wszystkie Mazurki Świata (2014). Jedna z liderek projektu „Pieśni Przepiękne” w ramach Przeglądu Piosenki Aktorskiej, gdzie spektakl otrzymał główną nagrodę nurtu OFF w 2015 roku. Ponadto jako wokalistka uczestniczy w projektach muzycznych zespołów Z lasu, Otako, Chłopcy z Nowoszyszek.

 

Informacje praktyczne:

Cena: 220 zł*
*do 30 września obowiązuje niższa cena, tj. 200 zł

Informacja i rezerwacja:

Katarzyna Dorota, dorota@etnomuzeum.eu, pn.–pt. w godz. 9.00–16.00