T T
Zdjęcie z wystawy czasowej Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady

Program towarzyszący wystawie "Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady"

Zapraszamy na oprowadzania, spotkania i debaty towarzyszące wystawie czasowej "Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady"

  • SPOTKANIA I DEBATY

Kuratorowanie trudnych kolekcji: rany, restytucje i rekompensaty w muzeum - spotkanie i debata

8 grudnia, g. 18.00, MEK Ratusz (pl. Wolnica 1)

Zapraszamy na otwarte anglojęzyczne spotkanie i dyskusję z udziałem dwójki zaproszonych gości: Kuratorowanie trudnych kolekcji: rany, restytucje i rekompensaty w muzeum.

Z kuratorkami wystawy czasowej "Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady" Eryką Lehrer (Concordia Univ.), Romą Sendyką (Uniwersytet Jagielloński) i Magdaleną Zych (Muzeum Etnograficzne w Krakowie) rozmawiać będą prof. Wayne Modest – dyrektor Centrum Badań Kultury Materialnej (instytucja Muzeum Tropików, Muzeum Afryki  (Amsterdam) i Narodowego Muzeum Etnologicznego (Lejda)); oraz prof. Monika Patterson – dyrektorka programu studiów kuratorskich na Carleton University w Ottawie.

Rozmowa dotyczyć będzie sposobów, w jakich zbiory i ekspozycje muzealne mogą podsycać, ujmować, tłumić lub (używając środków kuratorskich) ujawniać, badać i leczyć historyczne rany. Po-holokaustowe reprezentacje przedstawione na wystawie „Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady” będą zestawiane z obiektami z czasów kolonialnych i kolekcjami prezentującymi rasistowskie memorabilia w celach edukacyjnych.

Spotkanie zostanie poprzedzone oprowadzaniem kuratorskim po wystawie czasowej w jęz. angielskim (start g. 16.00). Udział w oprowadzaniu przed dyskusją nie jest obowiązkowy, ale zachęcamy do przybycia na obydwa wydarzenia.

 

Strasznie blisko – nierozegrany konflikt pamięci? - spotkanie i debata

11 grudnia, g. 18.00, Dom Esterki (ul. Krakowska 46)

Czy sztuka ludowa o Zagładzie to „sporne dziedzictwo”? Czy tylko reprezentuje przeszłość, o którą się spieramy? Może to sposób jej pokazana na wystawie wywołuje spór? A może badania nad „spornym dziedzictwem” generują spór tam, gdzie go faktycznie nie ma?

11 grudnia, o 18.00  zapraszamy do spotkania i dyskusji wokół wystawy "Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady".

Chcielibyśmy potraktować wystawę jako miejsce potencjalnego konfliktu pamięci, estetyk, różnych form wiedzy i dziedzictwa. Będziemy się wspólnie zastanawić, na czym ów konflikt mógłby polegać? Co byłoby jego źródłem? Gdzie przebiega ewentualna linia podziału? Kim byłyby skonfliktowane strony?  

Zapraszamy do wspólnej dyskusji. [WIĘCEJ]

 

Widzenie widzenia. Fotografia między narzędziem badawczym a dokumentem - spotkanie i dyskusja

13 marca, g. 18.00, Dom Esterki (ul. Krakowska 46)

Specyfika fotografii sprawia, że bywa ona uprzywilejowanym narzędziem wykorzystywanym w badaniach historycznych, antropologicznych, etnograficznych. Równocześnie heterogeniczność tego medium sprawia, że jego użycia badawcze bywają kłopotliwe i generują nowe pytania. Fotografie Wojciecha Wilczyka, autora ważnych projektów dokumentalnych, byłyby punktem wyjścia do rozważań nad – równocześnie – kłopotliwym statusem fotografii rozpiętej między dokumentem a narzędziem badawczym i pokazanymi na wystawie „kłopotliwymi” – niekanonicznymi, ludowymi – przedstawieniami Zagłady.

 
Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i fotograf. Autor książek Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015) i Architektura przetrwania (2017). Członek redakcji kwartalnika „Konteksty”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Jego projekty fotograficzne były pokazywane na wielu wystawach, m.in. w Fundacji Archeologia Fotografii, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Asymetria, Muzeum Mickiewicza w Stambule czy na Paris Photo. Był kuratorem wystawy Czym jest Oświecenie? (2018, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; z Łukaszem Rondudą i Goshką Macugą).

 
Wojciech Wilczyk – fotograf, poeta, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw, wykładowca na Akademii Fotografii w Krakowie. Autor fotograficznych projektów dokumentalnych: Czarno-Biały Śląsk (1999-2003), Kalwaria (1995-2004), Życie po życiu (2004-2006), Postindustrial (2003-2007), Niewinne oko nie istnieje (2006-2008), Święta Wojna (2009-2014) oraz wspólnie z Elżbietą Janicką Inne Miasto (2011-1012). Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize. Otrzymał wyróżnienie w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku 2009 (album Niewinne oko nie istnieje) oraz nagrodę PHOTO BOOK OF THE YEAR 2014 w konkursie Grand Press Photo 2015 (album Święta Wojna). Od 2009 roku prowadzi bloga: hiperrealizm.blogspot.com. Wspólnie z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt Blue Pueblo (2013-2014), łączący tekst i fotografie, któremu towarzyszył artbook wydany w nakładzie 350 numerowanych i sygnowanych egzemplarzy.

 

  • KALENDARZ OPROWADZAŃ

Zapraszamy do spotkania z kuratorami w przestrzeni wystawy.  

 

8 grudnia, g. 16.00 - oprowadzanie w języku angielskim, prowadzą Erica Lehrer i Roma Sendyka

16 grudnia, g. 12.00 - prowadzą Roma Sendyka i Wojciech Wilczyk



13 stycznia 2019 r., g. 12.00 i 13.00 - oprowadzanie dwujęzyczne, prowadzą Magdalena Zych (j. polski) i Roma Sendyka (j. angielski).

Oprowadzanie w języku polskim rozpoczyna się o 12.00, a w języku angielskim o 13.00. 



10 lutego 2019 r., g. 12.00 - prowadzi Magdalena Zych

24 lutego 2019 r., g. 12.00 - oprowadzanie w języku angielskim, prowadzi Erica Lehrer 



3 marca 2019 r., g. 12.00 - prowadzi Magdalena Zych

24 marca 2019 r., g. 12.00 - prowadzą Magdalena Zych i Roma Sendyka 

31 marca 2019 r., g. 12.00 (PL) i 14.00 (ANG) - oprowadzanie finisażowe, prowadzi cały zespół kuratorski